Kolej transsyberyjska

Dla jednych to niespełnione marzenie, dla innych niezwykła ciekawostka. Są też tacy, którzy doświadczyli wyjątkowej przygody z nią w roli głównej. Mowa o najdłuższej linii kolejowej, czyli Kolei Transsyberyjskiej. Dlaczego jest takim fenomenem i po co warto wybrać się nią na przejażdżkę?

Trasa Kolei Transsyberyjskiej wynosi 9298,2 km i w sumie przekracza 8 stref czasowych. Jej budowa trwała 25 lat i odbyła się w latach 1891-1916. Całą trasa łączy europejską część Rosji z Dalekim Wschodem i Syberią, a kończy swój bieg we Władywostoku. Przejazd niezwykłą koleją to tak niesamowita przygoda, że znajduje się na liście niejednego podróżnika. Wyjątkowa atmosfera podczas podróży, ciekawi ludzie, postoje oraz długie dni, spędzone w pociągu na grze w karty oraz jedzeniu i piciu miejscowych przysmaków potrafią być najpiękniejszym wspomnieniem życia.

Bilety – jakie i gdzie kupić?

Jeśli planujemy niezwykła wyprawę Koleją Transyberyjską musimy zakupić bilet. Ceny różnią się od klasy oraz rodzaju pociągu. Średnio bilet na całą trasę, czyli z Moskwy do Władywostoku to koszt rzędu ponad 1000 zł. Bilety można kupić na stronie rosyjskich kolei lub u pośredników. Sprzedaż rozpoczyna się na 45 dni przed planowanym odjazdem konkretnego pociągu. Warto o tym pamiętać, bo wbrew pozorom bilety sprzedają się na pniu. Warto taki bilet wydrukować i z podejść z nim na dworcu do kasy, bo może się okazać, że wydruk jest nieważny i trzeba pobrać wersję „normalną”, czyli wydruk z kasy.

Late autumn in the Circum-Baikal Railway

Pociągi – rodzaje i klasy

Trasę Moskwa-Władywostok możemy pokonać różnymi pociągami, które różnią się czasem przejazu, standardem oraz ceną. Najszybszy i najdroższy jest pociąg „Firmiennyj”, jego koszt może sięgać nawet 4000 zł! Wybierany jest przez biznesmenów, turystów oraz mieszkańców o wysokim statusie finansowym. Jeśli naszym celem jest przy okazji podróży poznanie kultury, obyczajów i „zwykłych” mieszkańców to nie jest najlepszy pociąg dla nas. Drugi typ pociągu to „Skoryj”, jest droższy od pasażerskiego, ale też o wiele szybszy. Wybierany chętnie przez mieszkańców oraz podróżników. Najlepsza opcja, kiedy chcemy poznać miejscowych i się nie nudzić. Ostatni typ to „Pasażerskij”, najtańsze oraz najwolniejsze z połączeń. Jedzie o wiele dłużej niż „Skoryj” za niewiele mniejszą opłatą.

Jeśli chodzi natomiast o klasę to znowu do wyboru mamy kilka opcji. Może to być najdroższa i najbardziej luksusowa klasa „Lux”. Druga o wiele bardziej atrakcyjna pod względem przeżyć oraz przygód jest klasa „Kupe”, gdzie znajdziemy 4-osobowe przedziały. W przedziale znajdziemy łóżka, a cena tej klasy jest dwukrotnie wyższa niż najtańszej klasy, czyli „Płackarta”. Ostatnia opcja jest zdecydowanie najciekawszą z towarzyskiego punktu widzenia. Wagon jest bezprzedziałowy, a każde cztery piętrowe łóżka oddziela jedynie cienka ścianka. Łóżka ułożone są prostopadle do kierunku jazdy. Trudno zatem o bardziej sprzyjające warunki do poznawania nowych osób, rozmów czy wspólnego spędzania czasu. W jednym wagonie jedzie ok. 50 osób, więc może być trudno o ciszę i spokój. Warto wiedzieć, że pomimo 3. oraz najtańszej klasy wagony są czyste i bezpieczne.

Warto wiedzieć!

Do pociągu nie musimy zabierać pościeli ani ręczników, gdyż wliczone są w cenę biletu. Zawsze są sterylnie czyste. Ponadto w wagonach całą dobę dostępny jest wrzątek, dlatego warto wyposażyć się w suchy prowiant, który możemy nim zalać oraz herbatę i kawę. Postoje na stacjach trwają od kilku do kilkudziesięciu minut, o czym podróżni są zawsze informowani. W razie potrzeby jest więc czas aby uzupełnić zapasy, choć trzeba liczyć się z wyższymi cenami. W pociągu przez cały czas znajdziemy, tzw. prowadnice (konduktorki lub konduktorów),  którzy dbają o czystość i bezpieczeństwo. Na każdy wagon przypadają dwie osoby oraz pracują one w systemie całodobowym. Nie tylko sprawdzają oni bilety oraz paszporty, ale także sprzątają, wydają pościel i pilnują ogólnego porządku.

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.